Czy komuś jeszcze zdarzyło się zarwać noc przez nałogowe oglądanie odcinków ulubionego serialu? Netflix dobrze wie, jak zatrzymać subskrybentów przed ekranem i wkręcić ich w binge-watching, czyli w proces polegający na oglądaniu kilku odcinków serialu bądź innego programu pod rząd. Amerykańska platforma streamingowa nie oddziałuje jednak wyłącznie na jakość snu, ale również na grubość portfela widzów. Zatem jak Netflix kreuje konsumenckie gusta?
Netflix, podobnie jak inne media, wywołuje określone zachowania u swoich subskrybentów – np. pożądanie względem konkretnych produktów. Choć sama platforma również prowadzi sprzedaż fizycznych towarów, to jednak wpływ wykreowanych przez nią trendów wyraźniej widać na produktach, które nie są bezpośrednio tworzone przez Netflixa. Mam tu na myśli towary, które w pewien sposób wiążą się z popularnymi serialami bądź filmami, ale nie są sygnowane logiem platformy. Skala wzrostu popularności trendujących produktów często jest tak duża, że powoduje braki w zaopatrzeniu sklepów. Które seriale wywołały taki efekt?
„Gambit Królowej”
Hit 2020 r. opowiadający o zmagającej się z problemami wybitnej szachistce w ciągu niecałego miesiąca od udostępnienia na platformie zgromadził przed ekranem 62 miliony członków gospodarstw domowych. Netflix podał, iż książka autorstwa W. Tevisa, na podstawie której nakręcono serial, znalazła się na liście bestsellerów „The New York Times” prawie 40 lat po premierze, a liczba wyszukiwań frazy „How To Play Chess” w Google była najwyższa od dziewięciu lat. Gwałtownie wzrósł również popyt na zestawy do gry w szachy. W Stanach Zjednoczonych w ciągu trzech tygodni od premiery serialu ich sprzedaż wzrosła o 87%. „The New York Times”, nie podając konkretnej liczby tygodni od udostępnienia produkcji, wspomina o jeszcze wyższym wzroście równym 125%. Tak niespodziewana eksploatacja rynku doprowadziła do trudności związanych z dostępnością towarów. Szczególną popularnością cieszyły się drewniane zestawy – takie, z jakich w serialu korzystała Beth Harmon. Na eBay’u od czasów udostępnienia produkcji zaobserwowano 215-proc. wzrost sprzedaży akcesoriów do gry oraz zestawów, z czego drewniane były sprzedawane dziewięć razy częściej niż te wykonane chociażby ze szkła czy plastiku. Podobna sytuacja miała miejsce z zestawami vintage, których sprzedaż wzrosła siedmiokrotnie czy z zegarami szachowymi. Również na stronie Etsy w listopadzie 2020 r. zaobserwowano 364-proc. wzrost liczby wyszukiwań produktów związanych z szachami w stosunku do listopada 2019 r.
„Wiedźmin”
Zanim Kate Bush przeniosła subskrybentów do lat 80., widzowie chętnie dawali grosza Wiedźminowi. Przygody Geralta z Rivii w ciągu miesiąca od premiery pierwszego sezonu obejrzało 76 milionów członków gospodarstw domowych. Sprzedaż książek Sapkowskiego w USA zaczęła rosnąć już po opublikowaniu zapowiedzi serialu, a w ciągu dwóch tygodni od premiery przychody ze sprzedaży fizycznych egzemplarzy były o 562% większe od wyników z tego samego okresu rok wcześniej. Szczególną popularnością cieszył się tom „Ostatnie życzenie”, na podstawie którego w głównej mierze został zrealizowany pierwszy sezon serialu. Jego nowe wydanie powiązane z produkcją było najszybciej sprzedającym się tytułem w grudniu 2019 r. Książka trafiła również na czwarte miejsce w styczniowym rankingu bestsellerów „The New York Times”, a sam Sapkowski stał się najpopularniejszym autorem na Amazonie, wyprzedzając tym samym J.K. Rowling. Jak można się spodziewać – tu również gwałtowny wzrost zainteresowania książkami doprowadził do problemów z dostępnością. Skutki popularności serialu odczuła również firma CD Projekt RED, która stworzyła serię gier bazującą na prozie Sapkowskiego. Przez sukces serialu sprzedaż gry w Stanach Zjednoczonych wzrosła w grudniu 2019 r. o 554% w porównaniu do tego samego miesiąca w 2018 r., a wyłączając wersję na Nintendo Switch – o 63%. Zaobserwowano również zwiększenie zainteresowania wszystkimi odsłonami gry na Steamie, jednak to w przypadku pierwszej i trzeciej części padły rekordy. Co więcej, po premierze serialu akcje spółki CD Projekt, której część stanowi CD Projekt RED, zaczęły wzrastać do wówczas rekordowych stawek. To właśnie między innymi serial przyczynił się do osiągnięcia w pierwszym kwartale 2020 r. najlepszych wartości sprzedaży i zysków netto w historii pierwszych kwartałów CD Projekt.
„Stranger Things”
Wspomniałam wcześniej o Kate Bush i faktycznie z nowym sezonem „Stranger Things” piosenka „Running Up That Hill” wdarła się na listy przebojów na całym świecie. Prawie 40 lat po premierze! W Wielkiej Brytanii znalazła się nawet na ósmym miejscu. Jednak to nie jedyny efekt, jaki wywołał serial o grupie dzieciaków (teraz właściwie nastolatków) walczących z potworami z innego wymiaru. Popularna netflixowa produkcja z pewnością zwiększyła zainteresowanie ubraniami w stylu lat 80. Kiedy Dustin – jeden z bohaterów pojawił się w drugim sezonie w fioletowej bluzie z wizerunkiem brontozaura, Science Museum of Minnesota, z którego sklepu pochodziło ubranie, na prośbę fanów serialu zdecydowało się na przywrócenie tego modelu po wielu latach od wycofania go ze sprzedaży. Chętnych na bluzy było tak wielu, że doprowadziło to do awarii strony muzeum, a same ubrania wyprzedały się jeszcze tego samego dnia. Placówka poinformowała na Twitterze o sprzedaży ponad 18 tysięcy produktów przez internet w ciągu dwóch dni od udostępnienia ubrań. Do 24 czerwca 2019 r. klienci kupili ponad 40 tysięcy artykułów odzieżowych z brontozaurem. Zaobserwowano również pewien związek między wzrostem popularności serialu a zwiększoną sprzedażą kaset magnetofonowych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. w Wielkiej Brytanii ich sprzedaż podniosła się o 112%, a w Stanach Zjednoczonych różnica w sprzedaży między 2017 a 2018 r. wyniosła 41 tysięcy. Nie można również nie wspomnieć o kultowych gofrach Eggo, którymi zajadała się Jedenastka. W czwartym kwartale 2017 roku, a więc po premierze drugiego sezonu produkcji, ich konsumpcja zwiększyła się o 14% w porównaniu do 2016 r., natomiast październik 2017 r. przyniósł Eggo rekordowe wyniki pod względem wzmianek w social mediach w ciągu miesiąca.
***
To tylko kilka z wielu przykładów obrazujących potęgę wpływu Netflixa na subskrybentów. Mała ciekawostka – oddziaływaniu platformy ulegają nie tylko młodzież i dorośli. Zaobserwowano nawet związek między zwiększoną oglądalnością Barbie na Netflixie a sprzedażą określonych zabawek! Ciekawe, ile badań przeprowadzono o „Psim Patrolu”, który stale zajmuje honorowe miejsce na liście TOP 10 Netflixa?
Olga Halaba
olghal@st.amu.edu.pl
Źródła:
[PL/EN] Grupa CD PROJEKT – wyniki finansowe za I kwartał 2020 r. | KOMENTARZ, CD PROJEKT IR, CD PROJEKT IR, https://www.youtube.com/watch?v=43MVujsthFE&t=90s
A. Stando, Wiedźmin i Wiedźmin 3: Dziki Gon pobiły rekordy na Steamie. Od premiery nie było takich liczb, WP Tech, https://tech.wp.pl/wiedzmin-i-wiedzmin-3-dziki-gon-pobily-rekordy-na-steamie-od-premiery-nie-bylo-takich-liczb-6462053895428225a?nil=&src01=f1e45
C. Wittmer, Netflix’s 'Stranger Things’ boosted Eggo waffle sales because one of the main characters is obsessed with tchem, Business Insider, https://www.businessinsider.com/netflixs-stranger-things-boosted-eggo-waffle-sales-2018-2?IR=T
CD Projekt bije kolejne rekordy dzięki serialowi „Wiedźmin”, Business Insider, https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/cd-projekt-kurs-akcji-po-premierze-serialu-wiedzmin-netfliksa-i-rekord-na-steam/rkhc6d5?utm_source=businessinsider.com.pl_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campai gn=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2
D. Nelson, A Museum Revived a Vintage Hoodie From 'Stranger Things’ and It Can’t Keep Up, Thrillist, https://www.thrillist.com/news/nation/stranger-things-brontosaurus-hoodie-science-museum-of-minnesota
D. Riley, Barbie Toy Sales Surge as New Content is Released on Netflix, The NPD Group Says, NPD, https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/2020/barbie-toy-sales-surge-as-new-content-is-released-on-netflix-the-npd-group-says/
F. Karimi, ’The Queen’s Gambit’ is sparking a surge of interest in chess, CNN, https://edition.cnn.com/2020/12/06/us/queens-gambit-chess-popularity-trnd/index.html
G. Park, ‘The Witcher’ is the biggest TV show in the world. Here’s how to get more Geralt of Rivia, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/video-games/2020/01/06/the-witcher-is-biggest-tv-show-world-heres-how-get-more-geralt-rivia/
K. Woźniak, Stranger Things: Kate Bush odniosła się do użycia jej piosenki w serialu. Autorka 'Running Up That Hill’ wydała oświadczenie, Na Ekranie, https://naekranie.pl/lekkie/stranger-things-kate-bush-running-up-that-hill-reakcja-1654504721
L. Graham, Sales Spikes for Chess Books and Sets Follow Debut of “Queen’s Gambit”, NPD, https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/2020/sales-spikes-for-chess-books-and-sets-followdebut-of-queens-gambit/
Letter to Shareholders – Fourth Quarter Earnings 2020, Netflix Investors, https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2020/q4/FINAL-Q420-Shareholder-Letter.pdf
M. Bellon, Efekt Netfliksa. Amerykański wydawca „Wiedźmina” przyznaje, że konieczny był dodruk pół miliona książek, Business Insider, https://businessinsider.com.pl/lifestyle/wiedzmin-na-netflix-popularnoscksiazek-sapkowskiego-wystrzelila/jcx8mbg
M. Fazio, ’The Queen’s Gambit’ Sends Chess Set Sales Soaring, The New York Times, https://www.nytimes.com/2020/11/23/arts/television/chess-set-board-sales.html
More fun facts related to The Queen’s Gambit…, profil Netflixa na Twitterze, https://twitter.com/netflix/status/1330904423241969666
New player record for…, profil Marcina Momota na Twitterze, https://twitter.com/Marcin360/status/1211368344420573185
P. Mazurkiewicz, W ramach mody na retro do łask wracają kasety, Rzeczpospolita, https://www.rp.pl/Media-i-internet/308139900-W-ramach-mody-na-retro-do-lask-wracaja-kasety.html
Podsumowanie roku gotowe…, profil Netflixa na Facebooku, https://www.facebook.com/netflixpolska/photos/1316276425249664
R. Rudnicki, Wiedźmin 3 z rekordową liczbą grających jednocześnie. W cztery lata po premierze!, Komputer Świat, https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/aktualnosci/wiedzmin-3-z-rekordowa-liczba-grajacych-jednoczesnie-w-cztery-lata-po-premierze/6yygmkz
S. Bernbeck, The Witcher’s Impact Across Entertainment, NPD, https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/blog/2020/the-witchers-impact-across-entertainment/
Spektakularny sukces Sapkowskiego. Został autorem numer jeden na Amazonie, Polsat News, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2019-12-29/spektakularny-sukces-sapkowskiego-zostal-autorem-numer-jeden-na-amazonie/
The Witcher 3: Wild Hunt, Steam Charts, https://steamcharts.com/app/292030#3m
Wow. We’ve sold…, profil Science Museum of Minnesota na Twitterze, https://twitter.com/sciencemuseummn/status/928677923833466885