Robienie zakupów to czynność, bez której z pewnością nie możemy się obyć. Już dawno przestaliśmy ograniczać się jedynie do kupowania rzeczy nam niezbędnych. Konsumpcjonistyczny styl życia zyskał na popularności wraz z rozwojem handlu i różnorodnością oferowanych towarów. Co jeszcze przyczyniło się do rozwoju naszej chęci posiadania absolutnie wszystkiego? Oczywiście Internet! Gwarantuje on łatwość i szybkość, z którą możemy kupić co tylko chcemy – nawet jeśli jest to zupełnie zbędne.
W Internecie wszelkie towary są dla nas na wyciągnięcie ręki, 24 godziny na dobę, przez cały tydzień. Jedyne co musimy zrobić to wykazać się odrobiną cierpliwości i poczekać na dostarczenie przesyłki przez kuriera, co swoją drogą, nie zajmuje już aż tak długo – średnio jest to 1-2 dni roboczych. I gotowe, możemy cieszyć się nową sukienką w szafie. A co, jeśli jest ona za mała? Żaden problem! Istnieją przecież darmowe, bezproblemowe zwroty, których możemy dokonać stacjonarnie lub po prostu odesłać rzecz, dostając zwrot środków na konto.
Kto i co najczęściej kupuje w Internecie?
Według badań firmy Gemius nieznaczną przewagę zdobywają kobiety – 51% kupujących online. Kobiety częściej niż mężczyźni kierują się atrakcyjnymi promocjami i specjalnymi ofertami. Najczęściej wybór pada na odzież, w tym dodatki i akcesoria, ale także obuwie, kosmetyki/perfumy, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina i teatru. Biorąc pod uwagę pandemiczny rok 2020, mężczyźni, w porównaniu do kobiet, częściej kupowali sprzęt RTV/AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.
Ponadto, najczęściej e-klientami są osoby w wieku od 35 do 49 lat o średniej sytuacji materialnej. Jako najważniejsze elementy wpływające na decyzje o wyborze konkretnego miejsca, gdzie dokonują zakupu online, internauci wskazali kwestie finansowe: atrakcyjna cena produktu, niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Ponad 45% kupujących online wskazało atrakcyjną cenę produktu jako najważniejszy element, decydujący o zakupie.
Na jakich stronach dokonujemy zakupów?
Wybór jest ogromny – zaczynając od stron popularnych sieciówek odzieżowych, takich jak gigant H&M, Zara, czy sklepy polskiego przedsiębiorstwa LPP – Mohito i Reserved, przez internetowe sklepy budowlane aż po zamawianie artykułów spożywczych (co ułatwią nam aplikacje, takie jak Glovo, czy strona Pyszne.pl). Szczególnie podczas pandemii rozwinął się handel żywnością, przez Internet z dostawą pod same drzwi, co było wygodniejszą i bezpieczniejszą opcją.
Jednak na polskim rynku wciąż mocno stoją giganci e-handlu, tacy jak Allegro, OLX, AliExpress, czy Zalando. Aż 86% badanych wymienia Allegro jako pierwsze, przy pytaniu o nazwy serwisów związanych z zakupami w Internecie, które przychodzą im do głowy. Kolejną marką wymienianą przez badanych jest OLX, wskazana przez 40% respondentów. OLX to ogromny wybór używanych przedmiotów, gdzie odkupimy w dobrej cenie książki, ubrania, a nawet samochody.
AliExpress jest trzecią najczęściej wymienianą spontanicznie marką, która swoją drogą, zrobiła w Polsce furorę. Polscy klienci pokochali AliExpress za najszerszy wachlarz towarów, które mogą nabyć za grosze. Dostawa, nawet z Chin, często jest darmowa. Minusem zakupów online pozostawał bardzo długi czas oczekiwania na przesyłkę (w końcu podróżowała ona do nas z Azji), ale i to wkrótce się zmieni. AliExpress planuje uruchomić w pobliżu Łodzi pierwsze centrum logistyczne, w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy, klienci na swoje zakupy poczekają około 3 dni roboczych. Jest to z pewnością informacja, na którą czekało wiele fanek i fanów AliExpress, a nawet może sprawić, że chiński lider wyprzedzi polskie Allegro.
Czy zakupy online całkowicie zastąpią stacjonarne sklepy?
Lockdown, którego byliśmy świadkami wiosną 2020 roku pokazał, że doskonale dajemy sobie radę, zamawiając różne towary przez Internet. Potrafimy żyć bez „chodzenia po sklepach”. Sklepy stacjonarne nadal mają swoich fanów, a dla niektórych odwiedzanie galerii handlowych jest pewnego rodzaju hobby.
Natomiast rynek e-commerce z pewnością będzie się rozwijał nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Sklepy internetowe ścigają się o internautów, oferując atrakcyjne ceny i rabaty (np. tylko online), darmową dostawę lub bezpłatne zwroty. Dla nas, jako konsumentów, oznacza to nieograniczone możliwości w podejmowaniu zakupowych decyzji.
Paulina Szeląg
pausze4@st.amu.edu.pl
Fot: Klaudia Świergiel