agencja

Jesteśmy fajną studencką agencją!

Początki z analityką internetową – wywiad z Mariuszem Szczerbalem

Analityka internetowa to obecnie jedna z najważniejszych dziedzin marketingu. Jeśli zastanawiacie się nad wyborem takiej ścieżki zawodowej, ale nadal czujecie pewne wątpliwości, to spieszymy do Was ze specjalnym wywiadem. Odpowiedzi na najważniejsze pytania z perspektywy aspirującego analityka udzielił nam Mariusz Szczerbal – Web Data Analyst w Grupa iCEA.

1. Dlaczego analiza danych jest tak ważna w obecnych czasach?

Mariusz Szczerbal: Bez analizy danych firmy nie są w stanie podejmować racjonalnych decyzji. Nie mam tutaj na myśli tylko i wyłącznie decyzji marketingowych, ale również strategicznych związanych np. z ekspansją na nowy rynek. Dzięki danym oraz ich odpowiedniej interpretacji znacząco minimalizujemy ryzyko niepowodzenia.

2. Analityka to branża, o której często mówi się, że brakuje w niej specjalistów. Dlaczego Twoim zdaniem tak się dzieje?

Mariusz: W mojej opinii jest to podyktowane tym, że to nadal młoda branża. Na rynku jest obecnie niewiele kursów (na szczęście to się poprawia), które poprowadzą za rękę początkującego adepta.

3. Jakie cechy powinien mieć analityk danych internetowych? 

Mariusz: Na czele ustawiłbym odpowiednio: umiejętności analityczne, cierpliwość oraz komunikatywność. Analityk internetowy to nie tylko osoba, która spędza godziny w Excelu, ale również konsultant tworzący rekomendacje poparte danymi. Mając na uwadze, że wnioski nie zawsze nasuwają się po 15 minutach wstępnej analizy, cierpliwość jest mocno pożądaną cechą w tej branży.

4. Czy osoby, które nie przepadały za matematyką, mogą się w takiej dziedzinie odnaleźć?

Mariusz: Osobiście nigdy nie lubiłem matematyki. Byłem “trójkowym” uczniem/ studentem. 🙂 Na samym początku przygody z analityką matematyka nie jest wymagana. Z biegiem czasu warto jednak trochę podszkolić się w tym zakresie. Nie mam tutaj na myśli zaawansowanych tematów, ale podstawy statystyki oraz rachunku prawdopodobieństwa zawsze będą przydatne.

5. Czy osoby zajmujące się działaniami kreatywnymi w internecie również powinny posiadać podstawową wiedzę na temat analityki internetowej? 

Mariusz: Zdecydowanie tak. Na rynku istnieje sporo agencji, które w swoim gronie nie posiadają analityka internetowego. Wtedy też obowiązek analizowania danych spada na specjalistę od działań kreatywnych. W mojej firmie również staramy się, aby pierwszą osobą analizującą dane był specjalista prowadzący kampanie. Dopiero w bardziej zaawansowanych przypadkach pomagam w analizie. Takie podejście wspiera holistyczny rozwój oraz pozwala spojrzeć na kampanię oczami właściciela biznesu, dla którego liczy się zwrot z inwestycji.

6. Jak rozpocząć swoją przygodę z analityką internetową?

Mariusz: Przede wszystkim polecam śledzić analityczne blogi oraz kanały na YouTube (wyszukiwarka będzie bardzo pomocna w tym zakresie). Po pierwszym zaznajomieniu się z tą tematyką warto sprawdzić oferty pracy w okolicy. Być może agencje marketingowe poszukują młodszych specjalistów. Potem już tylko złożenie CV, rozmowa o pracę i z górki! 🙂

Serdecznie dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytania!

Olga Halaba

olghal@st.amu.edu.pl

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin