agencja

Jesteśmy fajną studencką agencją!

Super Bowl 2022 – drugi odcinek podcastu „NieSAMowicie o marketingu”

Jest taki czas w roku, kiedy Amerykanie ze zniecierpliwieniem zasiadają przed telewizorem otoczeni piętnastoma paczkami chipsów, dziesiątkami litrów Pepsi i taką liczbą pizzy, że spokojnie starczyłoby na zaspokojenie głodu połowy drużyny futbolowej.

Skoro wspomniałam o futbolu, część z Was z pewnością już wie, że mam tu na myśli dzień, w którym odbywa się największa w USA impreza sportowa – Super Bowl 2022. Finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim Nation Football League odbywa się co roku, nieprzerwanie od ponad 50 lat i można określić go mianem nieformalnego amerykańskiego święta narodowego. Co więcej, w dniu, kiedy ma miejsce finał, a więc w tzw. Super Bowl Sunday, Amerykanie spożywają najwięcej jedzenia, zaraz po Dniu Dziękczynienia.

To wyjątkowa impreza – ważna nie tylko dla świata sportu, ale również muzyki. W czasie przerwy ma miejsce Super Bowl Halftime Show, podczas którego znani artyści robią prawdziwe widowisko, wykonując przed milionową publicznością swoje największe hity – w tym roku sceną zawładnęli legendarni amerykańscy raperzy. Nie było tak jednak od zawsze – na początku historii Super Bowl rozgrywki uświetniano występami licealnych czy studenckich orkiestr marszowych. Dopiero wraz ze wzrostem popularności transmisji, zaczęto zapraszać popularnych artystów. Co ciekawe, gwiazdy występują za darmo, ale odpowiedzmy sobie szczerze – czy istnieje lepsza okazja do promocji własnych pływ i piosenek? Super Bowl daje również możliwość zamanifestowania swoich poglądów politycznych (co w tym roku wykorzystał Eminem zwracający uwagę na dyskryminację czarnoskórych), ale również oddania hołdu, na co zdecydował się w 2002 r. zespół U2, wyświetlając podczas koncertu nazwiska zmarłych w ataku na WTC.

Z roku na rok Super Bowl przyciąga coraz więcej widzów. Często gromadzi większą publiczność niż jakakolwiek inna amerykańska transmisja emitowana w ciągu roku i jest drugim po Lidze Mistrzów UEFA najchętniej oglądanym wydarzeniem sportowym na świecie. Nic więc dziwnego, że ceny, jakie ponoszą reklamowcy za wyemitowanie swoich spotów podczas przerw, osiągają niebotyczne sumy milionów dolarów i cały czas rosną.

Wspomniałam już jak wielką wagę niesie za sobą Super Bowl dla miłośników sportu i muzyki. Jednak nie tylko te dwie grupy z uwagą śledzą wydarzenia towarzyszące rozgrywkom futbolu. Ze względu na bardzo wysokie ceny emisji reklam, spoty emitowane w tym czasie są wyjątkowe i stają się tematem licznych dyskusji wśród marketingowców.

Jeśli chcecie posłuchać o nich więcej, koniecznie przesłuchajcie nowego odcinka podcastu „NieSAMowicie o marketingu”, w którym Olga Halaba i Agata Kotowska zwróciły uwagę na marketingowy aspekt Super Bowl i przeanalizowały tegoroczne spoty. Dowiecie się z niego m.in.:

  • Co ma wspólnego Snoop Dogg z pieczeniem pianek?
  • Jaka jest najbardziej urocza reklama Disney+?
  • Jak to możliwe, że kod QR może kosztować 7 milionów dolarów?

https://open.spotify.com/episode/0DHKhj6uVHbHDXPUKs5P33?si=WKubQKA5QOyj2gpyx6eKxA

Olga Halaba

olghal@st.amu.edu.pl

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin